BE O

BE O ontwikkelt herbruikbare producten uit bioplastics om zo de transitie van aardolieplastics naar bioplastics te versnellen. Hun eerste product is een waterfles van suikerriet.

Naam Damir Perkic
Bedrijf BE O
Sector Retail / Consumentenproducten
Aantal medewerkers 5
Persoonlijk cijfer voor geluk vóór corona 8
Persoonlijk cijfer voor geluk nu 9
Zakelijk cijfer voor geluk vóór corona 7
Zakelijk cijfer voor geluk nu 3

Wat vind je op persoonlijk vlak het moeilijkst van deze tijd?

Dat ik mijn moeder geen knuffel kan geven. Waar je eerder altijd naar de mensen ging van wie je houdt, is het nu zaak om dat juist niet te doen. Daarnaast vind ik het jammer dat het me veel energie kost om rekening te houden met anderen in deze anderhalvemetersamenleving. In een supermarkt ben ik continu bezig met mijn omgeving en met het er voor zorgen dat iedereen zich zo prettig mogelijk voelt. De nieuwe omgangsregels precies proberen te volgen en steeds moeten nadenken of iets wel of niet mag, bezorgen me vervelende prikkels en afleiding. Anderzijds is deze tijd natuurlijk juist een stuk rustiger qua prikkels: de telefoon gaat niet meer de hele dag, er wordt minder gemaild en overlegd, er zijn geen afspraken buiten de deur, enzovoorts. Ik probeer me nu dan ook vaardigheden aan te leren om rust in mezelf te behouden, ook voor wanneer het ‘gewone’ leven straks weer losbarst. Hoe dat losbarsten er precies gaat uitzien weet ik niet, maar wel dat er dan in één keer weer enorm veel externe prikkels zullen zijn.
 

En waar loop je op zakelijk vlak tegenaan?

Er is veel tijd, energie en geld in het bedrijf gestoken en het is jammer dat er nu, net nu het lekker los begon te komen, zo’n rem op wordt gezet. De verkoop ligt behoorlijk stil, de liquiditeit wordt minder en we zijn langzaamaan ons buffer aan het opeten. Intussen gaan we wel gewoon door met innovatie en onze marketing- en salesstrategie want het is belangrijk om je merk actueel te houden en door te ontwikkelen, ook in tjiden van crisis. Ook aan de rebranding van ons merk, waar we vóór corona al mee begonnen waren, wordt achter de schermen hard doorgewerkt. Verder houden we nauw contact met onze klanten zodat ze aan BE O denken als ze een waterfles willen hebben.

Kijkend naar de prognose voor de komende twee en een half jaar, schrik ik van de korte termijn maar word ik blij van de lange termijn. Want ondanks dat we momenteel veel geld nodig hebben, staan voor eind 2021 nieuwe producten op de planning. Dat wordt heel cool!

 

Ik zie nu in dat werken van negen tot vijf totale onzin is. Je moet werken om dingen gedaan te krijgen en hoelang dat duurt is afhankelijk van hoelang je nodig hebt. Je moet niets forceren.

 

Wat zijn de grootste risico’s?

Het grootste risico is dat we in zoveel geldnood komen dat we ons personeel niet meer kunnen betalen. Als start-up/scale-up krijg je niet snel geld van banken, die zijn vooral geïnteresseerd in bedrijven die een gezonde liquiditeit hebben. Bij een start-up als de onze gaat er eerst veel meer geld in het bedrijf dan dat het geld oplevert waardoor onze winst- en verliesrekening in het begin negatief is. Niet bepaald iets waar banken warm voor lopen… We zijn dan ook heel blij met onze investeerders en aandeelhouders, die betrekken we nu meer dan ooit bij hoe het met ons gaat. Iedere twee weken hebben we een call zodat ze de vinger aan de pols kunnen houden en zich betrokken voelen. Die betrokkenheid is voor investeerders heel belangrijk.

Is je supply chain getroffen door corona?

Wij maken onze producten in Nederland en de producent is gelukkig nog gewoon open. Wel hebben we een oplossing moeten verzinnen voor onze assemblage, die deden we in een sociale werkplaats die nu helaas tijdelijk gesloten is. Gelukkig hebben zij als stakeholder creatief willen meedenken over wat dan wèl mogelijk was. Als de werkplaats weer open gaat, zullen we rekening moeten houden met een lagere assemblage-output aangezien er minder mensen tegelijk zullen kunnen werken. We moeten maar kijken wat dat precies gaat betekenen en dan eventueel nadenken over een slimme oplossing.

Op welke manier doen jullie je werk nu anders?

Iedereen is minder ‘constant’ aan het werk. Door minder tijd beter te besteden, zie ik nu dat het ook mogelijk is om meer werk af te krijgen in een korter tijdsbestek, als je het maar effectief inplant. Dat is goed, want om creatief te kunnen zijn, moet je ook kunnen opladen. Daarnaast bedenken we continu nieuwe dingen om te doen, zoals nieuwe kleuren voor onze producten en wat we allemaal kunnen met de rebranding van ons merk. Ook zoeken we manieren om met ons product extra toegevoegde waarde te kunnen leveren, zo hebben we flessen met een speciale opdruk gemaakt en gedoneerd aan alle crisisteams van de ziekenhuizen in de regio. Die mensen staan onder zoveel druk dat ze bijna geen tijd hebben om te drinken en hopelijk kunnen we ze daar op deze manier bij ondersteunen.
 

Controle is een illusie. Het enige dat je kunt controleren, is hoe jij reageert op wat er om je heen gebeurt.

 

De anderhalvemetersamenleving staat voor de deur, wat betekent dit voor BE O?

Wij verkopen een product dat vooral onderweg wordt gebruikt; naar het werk, naar het sporten, naar school. Als minder mensen ergens heengaan, heeft dat grote invloed op de relevantie van ons product en daarmee op de verkoop. Kijk maar naar de markt van de lunchtrommels, die krijgt momenteel grote klappen. Als deze situatie lang zo blijft, krijgen we een grote uitdaging.
 

Jouw persoonlijke cijfer voor geluk ligt momenteel hoger dan vóór corona. Wat zijn voor jou de positieve punten van de crisis?

Ik ervaar veel meer rust. Doordat er nu minder kan, ‘moet’ er ook een stuk minder. Hierdoor kan ik meer focussen op wat ik wil doen dan op wat ik moet doen en dit levert me meer tijd op voor meditatie, zelfontwikkeling en sport, wat weer leidt tot meer connectie met de wereld om me heen. Ik voel me gezonder, heb al een tijdje helemaal geen last van ziektes of allergiën, ben helderder van geest, durf meer rust te pakken en naar mijn gevoel te luisteren en sta meer in contact met de natuur. Eigenlijk vind ik het best prettig zo… Daarnaast is het goed om weer eens stil te staan bij wat je nou ècht belangrijk vindt.

Door de coronacrisis lijkt het alsof het ok is om even wat rustiger aan te doen. Ik draaide altijd maar vol gas door en werd geleefd door mijn werk, ik was alleen maar bezig met het bedrijf dat stabiel moest worden en zelfs sporten leverde daardoor stress op. ’s Ochtends vroeg liep ik me dan al te haasten om op tijd in de gym te zijn zodat ik uiterlijk om negen uur kon beginnen met werken. Nu is alles een stuk flexibeler geworden. Als ik nu klaar ben met wat ik wilde doen, ga ik lekker naar buiten, een wandeling maken. Of ik last een pauze in van mijn werk als ik niet het juiste gevoel heb, dan ga ik even iets anders doen en daarna kan ik met meer focus en plezier verder. Het is fijn om te merken dat hetzelfde werk gedaan kan worden binnen een heel andere structuur die voor mij veel beter lijkt te werken.

Welke kansen zie je op zakelijk vlak?

Waar onze accountmanager voorheen hele dagen op pad was om klanten te spreken, zit hij nu de hele dag vanuit huis te bellen en te videobellen. Dat scheelt een hoop tijd en gereis en het leuke is: iedereen neemt op want iedereen heeft tijd voor en zin in een praatje. Ook gaan de gesprekken die hij met salespartners voert veel dieper dan voorheen waardoor hij echt persoonlijke relaties opbouwt.

Wat ik leuk vind, is dat we meer op de actualiteit aan het inspelen zijn, zoals met de fles voor de zorgmedewerkers en met een actie voor leraren en opvangmedewerkers toen de basisscholen en de kinderopvang weer open gingen. We merken dat we als bedrijf flexibel en creatief genoeg zijn om dat te kunnen doen en dat dat heel goed valt bij onze partners en klanten. Dat is een mooie les.

Ook in het team zie ik dingen veranderen. Iedereen voelt meer rust, zit beter in zijn vel en werkt beter samen. Ondanks de afstand – we zaten de hele dag samen op kantoor en nu werken we allemaal vanuit huis – merk ik dat het team hechter wordt. De mensen doen hun werk vanuit een versterkt verantwoordelijkheidsgevoel, zijn meer gericht op dingen voor elkaar krijgen, focussen meer op wat ze het liefste doen en hebben meer ruimte voor zelfontplooiing. Twee keer per week hebben we gezamenlijk overleg zodat iedereen weet wie wat aan het doen is en wat er speelt. Ik zie de mensen creatiever en slimmer worden met hoe ze hun werk aanpakken, waardoor ze minder tijd nodig hebben om hetzelfde resultaat te boeken en meer tijd hebben om rust te zoeken. Ik verwacht dat deze rust en creativiteit ook in de toekomst zullen blijven, net als de flexibele werktijden.

 

Groei moet gedefinieerd worden aan de hand van sociale en ecologische uitgangspunten, niet alleen van economische.

 

Is dit nu de juiste tijd voor innovatie?

Absoluut, en wel op verschillende vlakken. We hebben samen de coronaproblematiek aan te pakken en dat vraagt om enorme innovatie. Daarnaast zullen we als samenleving moeten veranderen om de klimaatcrisis op te lossen. Juist nu, in een tijd van rust, hebben we de kans om met een helicopterview naar de wereld te kijken en de èchte uitdagingen te zien waar oplossingen voor moeten komen. In de laatste maanden is bijvoorbeeld duidelijk geworden dat het zorgpersoneel veel hoger gewaardeerd moet worden. Ik denk dat we ons er nu bewust van worden dat niet economische groei de maatstaf moet zijn voor een goede samenleving maar juist sociale en ecologische groei. Het huidige kapitalistische systeem dat we hebben, werkt dit echter tegen omdat het er op gericht is om altijd maar meer en meer te verkopen, ondanks dat dit ten koste gaat van onze sociale waardes en ecologische footprint. Er is een enorm kantelpunt nodig om dit te veranderen.

 

Als je in verbinding staat met de wereld om je heen, neem je ook de juiste stappen voor je bedrijf.

 
 

Wat zou je andere bedrijven willen meegeven over duurzame innovatie in deze tijd?

Werk aan jezelf als persoon. Als je dat doet, kom je in verbinding met alles om je heen. Wanneer je weet dat je zelf een onderdeel bent van een geheel, zul je niet meer willen ondernemen op een manier waarbij je dat geheel schade toebrengt of zelfs aan het vernietigen bent. Dan ga je nadenken over ieder proces en over ieder materiaal dat je gebruikt, Als je meer in jezelf keert en weet wat je zelf echt belangrijk vindt, neem je ook de juiste stappen voor je bedrijf.

Welke veranderingen verwacht je over 5 jaar wereldwijd te zien?

We zullen minder gaan vliegen en vakanties dichter bij huis doorbrengen. We zullen minder gaan autorijden en meer thuiswerken. Verder verwacht ik dat we een groter aanbod van regionale producten gaan zien en nog veel meer dan nu online gaan doen. Maar laten we vooral hopen dat mensen niet door angst geleid worden. Je kunt het toch niet veranderen, dus waarom zou je jezelf de stress aandoen? Controle is een illusie. Het enige dat je kunt controleren, is hoe jij reageert op wat er om je heen gebeurt.

Geef een reactie

Gerelateerde interviews

Waste Works

Waste Works helpt gemeentes om de transitie naar een circulaire economie te versnellen door het aanbieden van het innovatieve Waste Works Buffertrottoir.

> Lees het interview